Muziek 19 november 2023 | 15:00

concert

Een middeleeuws verhaal over een ridder en zijn zwaard, over gevechten, land veroveren, vriendschap en verraad. Is dat echt zo middeleeuws als het klinkt of is het akelig actueel?

Het ‘Roelandslied’ is gebaseerd op de bekende middeleeuwse Roelandssage, waarin de gelijknamige ridder sneuvelt tijdens de terugtocht van Karel de Grote uit Spanje in 778. Hans Leenders maakte op uitnodiging van Orgelpark Amsterdam en in samenspraak met uitgever Leduc in Parijs een bewerking van dit orkestwerk, geschreven door de Parijse componiste Jeanne Demessieux. Het werd een prachtig stuk kamermuziek voor harmonium, piano, soliste en koor. Het duo Nicolas Callot en Bart Rodyns zorgt voor de nodigde expressie in deze bezetting. Ze doen dat met de in de 19de eeuw erg populaire combinatie van piano of ‘hamerklavier’ en harmonium of ‘expressiever orgel’. Samen met de jonge theatermaker Noah Janssen wordt dit moderne werk van een middeleeuws lied omgevormd tot een eigentijdse vertelling, u gebracht door de stemmen van mezzosopraan Rosina Fabius en het koor Studium Chorale. De typisch Franse muziek van Demessieux speelt uiteraard de hoofdrol.

Jeanne Marie Madeleine Demessieux, geboren in Montpellier (1921) en gestorven in Parijs (1968) was organiste, pianiste, componiste en onderwijzeres. Zij was bovendien één van de weinige vrouwelijke organisten, zeer bekend wegens haar virtuositeit.

In 1933, nauwelijks 12 jaar oud, werd ze benoemd tot organist-titularis van de Saint-Espritkerk in het 12de arrondissement van Parijs. Deze functie heeft ze 29 jaar bekleed. Van 1936 tot 1939 en van 1941 tot 1946 studeerde ze bij organist Marcel Dupré (1886 – 1971), die haar prees als zijn beste leerling ooit.
In 1946 gaf ze haar eerste concert in de Salle Pleyel in Parijs. Dit vormd de start van een internationale carrière als organiste met meer dan 700 concerten in Europa en de Verenigde Staten, wat haar als eerste vrouwelijke organiste ooit een platencontract opleverde. Demessieux had een fenomenaal geheugen. Ze kende 2500 werken, inclusief de complete orgelwerken van Bach, Franck en Liszt uit het hoofd.
In 1962 werd ze organiste in de Parijse kerk La Madeleine. Daarnaast was ze professor aan de conservatoria van Nancy (1950-52) en Luik (1952-68). Tijdens een groot deel van deze Luikse periode, van 1951 tot 1956, schreef Demessieux aan het Chanson de Roland. Ze noemde dit avondvullend werk in oratoriumstijl zelf een poème lyrique en vingt chants. Haar muzikale nalatenschap bevindt zich nu in het Regionaal Historisch Centrum Limburg in Maastricht. Opmerkelijk detail: één van haar toenmalige leerlingen was Jean Wolfs, Leenders’ voorganger als cantor-organist in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek te Maastricht.
In 1960 werd ze benoemd tot ridder in de Belgische Kroonorde. Van haar oeuvre zijn vooral de Six Études, op. 5 (1944) bekend, vanwege de zeer hoge moeilijkheidsgraad.
Demessieux overleed op 47-jarige leeftijd aan kanker. De uitvaart vond plaats in de Madeleinekerk. Tijdens de uitvaartdienst werd het orgel niet bespeeld, maar bedekt met een zwart laken tot aan de vloer.

Praktisch:

ingang langs de Sint-Paulusstraat

Voorverkoop: 15€, te bestellen via info@eubc.be  – Euterpe Baroque Consort : BE47 9796 3828 6980

Kassa : 20€

Deel deze activiteit

Facebook Twitter

Praktische info

Date:

19 november 2023 | 15:00