Muziek Parochie & Liturgie 9 april 2023 | 10:30

Orkestmis voor Pasen

Eucharistieviering in de Sint-Pauluskerk, voorgegaan door pastoor Didier Croonenberghs o.p.

Op het programma staat de Krönungsmesse KV 317 van W.A. Mozart, u gebracht door Octopus Kamerkoor, solisten & Euterpe Baroque Consort o.l.v. Bart Van Reyn, begeleid door titularis-organist Bart Rodyns.

Een korte reis door de partituur:

De jonge Mozart, bewust van zijn talenten, verveelde zich in Salzburg en beklaagde zich over de kwaliteit van het plaatselijke muziekleven. In een brief van 7 augustus 1778, enkele weken na de dood van zijn moeder, schreef hij aan Abbé Franz Joseph Bullinger: “Sie wissen, bester Freund, wie mir Salzburg verhasst ist … weil ich überall mehr Hoffnung habe vergnügt und glücklich leben zu können. Salzburg ist kein Ort für mein Talent.”

Niettemin voldoet de componist plichtsbewust aan de gestelde arbeidsvoorwaarden en componeert de Mis in C voor Paaszondag, in 1779 uitgevoerd in de Salzburger Dom. Dezelfde mis weerklonk in 1791 nogmaals in Praag bij de kroning van Keizer Leopold II tot koning van Bohemen, waardoor deze compositie als Krönungsmesse de geschiedenis inging. Voor dit werk stelde de opdrachtgever een dwingende voorwaarde: de mis (muziek) mocht niet langer dan drie kwartier duren…

Programma:

Intrede: Kirchensonate KV329 van W.A. Mozart (Orkest)
Kyrie: Krönungsmesse KV317 van W.A. Mozart (Tutti)
Gloria: Krönungsmesse KV317 van W.A. Mozart (Tutti)
Na lezing 1: Ave verum corpus KV618 van W.A. Mozart (Tutti)
Voor evangelie: Hallelujah, uit Messiah HWV56 van G.F. Händel
Credo: Krönungsmesse KV317 van W.A. Mozart
Offerande: Kirchsonate KV244 van W.A. Mozart (Orkest)
Sanctus & Benedictus: Krönungsmesse KV317 van W.A. Mozart
Agnus Dei: Krönungsmesse KV317 van W.A. Mozart
Communie: The Trumpet shall sound uit Messiah HWV56 van G.F. Händel
Sortie: Toccata Prima van G. Muffat (Orgel)

Uitvoerders: 

Koor: Octopus Kamerkoor
Solisten: Lies Vandewege (sopraan), Inez Carsauw (alt),
Denzil Delaere (tenor), Lieven Termont (bas)
Dirigent: Bart Van Reyn

Orkest: Euterpe Baroque Consort
Viool 1 : Ortwin Lowyck, Birgit Goris, Isabelle Verachtert
Viool 2 : Martine Beernaert, Nooi Strynckx, An Van Laethem
Altviool: Katrin Smets, Hans De Volder
Cello: Mathilde Wolfs
Contrabas: Lode Leire
Pauken: Jan Huylebroeck
Trompetten: Marc Goris, Bert Mees
Hoorn: Bart Aerbeydt, Mark De Merlier
Hobo: Griet Cornelis, Kasia Sokolowska
Organist titularis/muziekdirecteur: Bart Rodyns

Biografieën:

Octopus is een veelzijdig ensemble dat naar buiten treedt in wisselende bezettingen van 24 tot 80 zangers onder de vorm van het Octopus Kamerkoor en het Octopus Symfonisch Koor. Octopus werkt sinds de oprichting door dirigent Bart Van Reyn op projectbasis, en wist op korte tijd een bevoorrechte positie in Vlaanderen te veroveren. Het ensemble bestaat uit een mix van gedreven semi-professionele en professionele zangers, en biedt conservatoriumstudenten zang een brug naar een professionele carrière. Hun repertoire gaat van laat-barok tot de 21e eeuw. Naast vele a capellaprogramma’s zingen ze ook oratoria en symfonische koorwerken van Bach tot MacMillan. Ze werkten samen met orkesten als Brussels Philharmonic, Antwerp Symphony Orchestra, Symfonisch Orkest van de Munt, Symfonieorkest Vlaanderen, Orkest van de Vlaamse Opera, Belgian National Orchestra, Orchestre Philharmonique Royal de Liège, Musica Viva Moskou, Bochumer Symphoniker en barokorkesten B’Rock en Le Concert d’Anvers. Het koor werkte naast Bart Van Reyn met dirigenten als Christian Arming, Michel Tabachnik, Edo De Waart, Martyn Brabbins, James MacMillan, Laurence Equilbey, Richard Egarr, Ottavio Dantone en Philippe Herreweghe.

Octopus was te gast op festivals als het Klarafestival, Laus Polyphoniae, Festival van Vlaanderen Gent, La Chaise-Dieu (F), Kloster Eberbach (D). Ze stonden in de Belgische grote zalen als Bozar, Flagey, deSingel, Elisabethzaal, De Bijloke, Concertgebouw Brugge, Salle Philharmonique de Liège en buitenlandse zalen als Tsjaikofski Conservatorium Moskou, De Doelen Rotterdam, L’Arsenal Metz en Cité de la Musique Paris. Er werden verscheidene radio-opnamen voor Klara, Radio 4 NL en Radio France gemaakt.

Euterpe Baroque Consort. In het bijzijn van de griekse god Apollo waren vaak de negen muzen te vinden, dochters van titanide Mnemosyne en Zeus. Ze zijn godinnen van de kunsten en woonde op de Beotische berg Helikon of op de naburige Parnassos. Euterpe is de blije muze van de muziek en de lyrische poëzie.  Het Euterpe Baroque Consort werd in 2007 ingericht onder impuls van artistiek leider/klavierspeler Bart Rodyns. Dit flexibele ensemble bestaat inmiddels uit een select gezelschap van professionele solisten en instrumentalisten, die op een historisch doorleefde manier ambassadeur zijn van boeiende barokmuziek. Ze hebben allen ervaring in de meest vooraanstaande muziekgezelschappen. Zeer snel won dit ensemble het vertrouwen van verscheidene concertorganisatoren. Zo waren ze bijvoorbeeld te gast tijdens Het Festival van Vlaanderen, Musica Divina, Cloppenburger, Kultursommer (D), MuziekPodium Zeeland (NL), Fort4 klassiek, Museumnacht Antwerpen, Festival der Voorkempen enz. en speelden tijdens ‘Klara in het Paleis 2008 en 2009’ (beiden live uitgezonden). Openden Klara in Izegem met Biber’s 23-stemmige Missa Bruxelensis én creëerdeneen nieuw Stabat Mater (H. Tawfiq) ism Capella Pratensis voor de Stabat Mater stichting te Oirschot (NL) enz.  In 2015 verscheen hun eerste CD met 4 barokke orgelconcerti van G.F. Handel & M. Corrette. In opdracht van het Festival van Vlaanderen en nam Euterpe Baroque Consort met Utopia een CD op met onuitgegeven werken van W.G. Kennis. Meer info: www.eubc.be

Dirigent Bart Van Reyn is gepassioneerd door de stem en beweegt zich in een breed repertoire van barok tot hedendaags in oratorium, opera, orkestliederen en a capella muziek. Sinds 2016 is hij chef-dirigent van het Deens Radio Koor en vanaf 2019 daarnaast muziekdirecteur van het Vlaams Radiokoor. Hij was te gast bij Antwerp Symphony Orchestra, Brussels Philharmonic, B’Rock, Casco Phil, Cappella Augustina Köln, NDR Radiophilharmonie, Brandenburger Symphoniker, Nederlands Kamerorkest en Danish National Symphony Orchestra. Hij is een graag geziene gast bij tal van vocale topformaties zoals het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam, Groot Omroepkoor, MDR Rundfunkchor Leipzig, SWR Vokalensemble Stuttgart, NDR Chor Hamburg, Rundfunkchor Berlin, DR Vokalensemblet, Collegium Vocale Gent en de BBC Singers. Hij werkte samen met componisten als Steve Reich, Tan Dun, James MacMillan en Kaija Saariaho.

In 2000 richtte hij Octopus op, een flexibel koor van 24 tot 80 semi-professionele en professionele zangers. Dit resulteerde in vruchtbare samenwerkingen met alle Belgische symfonische orkesten op de belangrijke podia en festivals in binnen- en buitenland. In 2012 richtte hij daarnaast Le Concert d’Anvers op, een periodeorkest met thuisbasis in Antwerpen dat focust op repertoire uit 18e en vroege 19e eeuw. Hun nieuwe Haydn cd verschijnt dit jaar bij Fuga Libera. In hetzelfde jaar richtte hij, uit voorliefde voor opera, samen met regisseur Korneel Hamers de reizende operacompagnie The Ministry of Operatic Affairs op. Succesvolle producties van Don Giovanni, Orfeo ed Euridice, Così fan tutte en Dido and Aeneas/Acis and Galatea zorgden voor een vliegende start. www.bartvanreyn.com

Bart Rodyns (historische klavieren); Na op jonge leeftijd o.a. de prijzen Pro Musica, Jos Van Looy, Victor Van Hemel, medaille van de Stad Lier, laureaat Ottoboni,… ontvangen te hebben studeerde Bart Rodyns bij D. Van Handenhoven orgel. Daarna vervolgde hij zijn studies aan de conservatoria te Antwerpen & Maastricht bij D.de Rooij, H. Leenders, J. Verdinen M. Verheggen. Met grootste onderscheiding werd hij “Master of Music”. Bart won wedstrijden in binnen- en buitenland zoals Birmingham, Leiden, Brussel, Halle en Kortrijk. Hij maakte opnames voor de Belgische, Duitse, Nederlandse, Franse, Deense, Zwitserse, Sloveense en Praagse radio en werd genomineerd voor Klara’s muziekprijzen 2010. In 2014 werd hem een ‘gouden label’ uitgereikt. Zijn concertcarrière bracht hem in de meeste landen van Europa en de USA. In maart 2017 ontving hij de Cultuurprijs van de Stad Lier vanwege zijn bijzondere verdiensten op het gebied van cultuur. Bart Rodyns is artistiek leider en klavierspeler van Euterpe Baroque Consort (www.eubc.be). Dit inmiddels befaamde ensemble brengt barokmuziek op historische instrumenten. In 2015 verscheen hun debuut-cd met orgelconcerti van G.F. Haendel en M. Corrette. Deze werd onmiddellijk opgevolgd door een opname met onuitgegeven muziek van Lierse kapelmeesters in opdrachtd van het Festival van Vlaanderen (label Phaedra). Samen met Hendrickje van Kerckhove, EliotLawson en Lode Leire wekte Bart het historisch flexibele ensemble ‘The Party’ (1860) weer tot leven met in de erg originele bezetting een drukwindharmonium. Hoogtepunten van deze groep waren de twee live uitgezonden concerten vanuit het concertgebouw Brugge en een opname voor het label ZeD Classics. Met pianist Nicolas Callot vormt Rodyns een harmonium-pianoduo waarmee hij een integrale C. Franck-opname maakte (Enigma Records), daarna verscheen bij Warner Classics i.s.m. Radio Klara “Clara’s Heart” een digitale release met muziek van Clara/Robert Schumann en J. Brahms. Rodyns is een veelgevraagde gastmuzikant. Zo speelde hij bij Les Muffatti, Oltremontano, Utopia, BachPlus, InAlto, Brussels Philharmonic, Vlaams Radiokoor, Osiris Brass, Symfonieorkest Vlaanderen, Antwerp Symphony Orchestra.Rodyns streeft ernaar om elke muziekstijl zoveel mogelijk uit te voeren op historische instrumenten en is een “klavierspeler” in de brede zin van het woord. Hiervoor doet hij dikwijls beroep op zijn eigen instrumentarium van inmiddels 21 (historische) klavierinstrumenten: klavecimbels, harmoniums, kistorgels, celesta’s,…Zijn repertoire omvat muziek van de renaissance tot hedendaagse muziek met o.a. de integrale orgelwerken van F. en L. Couperin, J. Pachelbel, C. Ph. E. Bach, J. Brahms en F. Liszt en alle orgelconcerti van G.F. Haendel. Meermaals was Bart solist bij gerenommeerde orkesten met werken van o.a Brahms, Haydn, Salieri, Mozart, Bach, Corrette en Poulenc. In september 2019 werd Bart Rodyns aangesteld als professor en hoofdvakdocent orgel, klavecimbel en harmonium aan Fontys Academy of Music te Tilburg. In juni 2020 werd hij benoemd tot titularis-organist van de Sint-Pauluskerk te Antwerpen. Hij bespeelt er het unieke historische Van Haeghen (1654)/ Forceville (1730)/ Delhaye (1824) orgel, waarschijnlijk het belangrijkste oude instrument uit de Zuidelijke Nederlanden. Bovendien neemt hij er sinds november 2021 de uitdagende taak van muziekdirecteur op zich. Meer Info: www.bartrodyns.com

U hoeft geen plaatsen te reserveren maar kom goed op tijd!

Deel deze activiteit

Facebook Twitter

Praktische info

Date:

9 april 2023 | 10:30