Muziek Parochie & Liturgie 15 augustus 2022 | 10:30

Orkestmis voor O.L.V. – Tenhemelopneming – Messe Solennelle van C. Gounod

Eucharistieviering in de Sint-Pauluskerk, voorgegaan door pastoor Didier Croonenberghs o.p., muzikaal verzorgd door titularis-organist Bart Rodyns.

Deze orkestmis vraagt weinig introductie, maar na al die jaren ‘verplichte pauze’ is het fijn om er weer reclame voor te maken: Moederdag. Dat doen we uiteraard met Messe Solennelle van Charles Gounod, u gebracht door deChorale en solisten en het orkest La Passione o.l.v. Paul Dinneweth. Dit alles onder supervisie van onze muziekdirecteur en titularis-organist Bart Rodyns.
Deze plechtige eucharistieviering zal voorgegaan worden door pastoor Didier Croonenberghs o.p.. Na de viering biedt de kapel van Onze-Lieve-Vrouw u een receptie aan.

Programma:

Vlak voor de mis: Ave Maria van F. Schubert (Tenor+orgel)
Intrede: ‘Les Grands Jeux’ van N. De Grigny (Orgel)
Kyrie-Christe-Kyrie uit ‘Messe solennelle de Sainte-Cécile’ van Ch. Gounod
Gloria uit ‘Messe solennelle de Sainte-Cécile’ van Ch. Gounod
Na Lezing: Ave Maria van J.S. Bach/Ch. Gounod (Sopraan+orgel)
Na evangelie: U komt de lof toe, ZJ 806 (samenzang)
Credo uit ‘Messe solennelle de Sainte-Cécile’ van Ch. Gounod
Offerande: Ave Maria van F. Peeters (Bariton+orgel)
Sanctus: uit ‘Messe solennelle de Sainte-Cécile’ van Ch. Gounod
Benedictus: uit ‘Messe solennelle de Sainte-Cécile’ van Ch. Gounod
Agnus Dei: uit ‘Messe solennelle de Sainte-Cécile’ van Ch. Gounod
Communie: La Méditation de Thaïs van J. Massenet (Solo viool en orkest)
Na de communie: Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderen van L. de Vocht (samenzang)
Na de zegen: O Beata Mater van A. De Boeck

Uitvoerders:

Oratoriumkoor: deCHORALE
Orkest: La Passione
Solisten: Liesbeth Devos (Sopraan), Denzil Delaere (Tenor), Kris Belligh (Bas-Bariton), Hans Van Kerckhoven (Viool) & Bart Rodyns (Orgel)
Dirigent: Paul Dinneweth

Oratoriumkoor deCHORALE

Sinds 2002 wordt het koor geleid door Paul Dinneweth. Van bij zijn aantreden koos hij resoluut voor een dynamische en vernieuwende aanpak, met respect voor het historische fundament van dit legendarische oratoriumkoor. Met vernieuwend artistiek leiderschap slaagt hij erin om deCHORALE op een hoog muzikaal niveau te tillen. Dit resulteert in de eerste plaats in een breed en uitdagend repertoire: ‘Die Schöpfung’ van Haydn, diverse Requiems (Mozart, Brahms, Duruflé en Lloyd Webber), ‘Le Roi David’ van Honegger, ‘Mirror of Perfection’ van Blackford, ‘Matthäus-Passion’ van Bach, ‘Carmina Burana’ van Orff, ‘Coronation Anthems’ van Händel, 9e Symfonie van Beethoven, 2e Symfonie van Mahler, Korensymfonie van De Vocht… Paul Dinneweth benadrukt het belang van continue koorscholing, stemscreening en stemvorming voor alle koorleden, onder leiding van stemcoach Kristien Vercammen. De vaste en gedreven repetitor, Peter Maus, ondersteunt daarnaast het koor met intensieve repetities voor een steeds betere zangkwaliteit. Met meer dan honderd gedreven koorzangers heeft deCHORALE vandaag dan ook een unieke plek ingenomen in de Vlaamse koorwereld.

Orkest ‘La Passione’

De oprichting van ‘La Passione’ in 2003 werd voorafgegaan door vele jaren waarin een aantal gedreven musici regelmatig in een losse orkestformatie de betere koren uit de regio begeleidde in het grote repertoire voor koor, solisten en orkest… Geboren in november 2003 kreeg de vzw La Passione vaste vorm en structuur in oktober 2004. Het uitgangspunt ligt nog steeds in de lijn van de oorsprong.La Passione is een professioneel orkest dat zijn diensten aanbiedt aan hoogstaande koren en solisten en af en toe proeft van het symfonische repertoire met als doel: muziek brengen naar een zo breed mogelijk publiek. Naast deze professionele kern krijgen jonge, getalenteerde muzikanten de kans om deel te nemen aan projecten. Onder de artistieke leiding van Vera Van Eyndhoven en G. Hendrix -vonden heel wat gesmaakte projecten plaats. Door het vast engageren van een aantal musici krijgt de orkestklank een grotere solide eenheid. Dit wordt door de leiding van het orkest resoluut gekoppeld aan een grote musiceervreugde, onderlinge collegiale sfeer en een wil tot constructieve en positieve samenwerking met de koren die het orkest engageren. Qua bezetting kan La Passione variëren van een strijkersensemble tot een groot symfonisch orkest. La Passione werkt, afhankelijk van het project, met verschillende concertmeesters waaronder Stefan Willems, Hilde Van Keer, Hans Van Kerckhoven.

Concertmeester/Solo viool: Van Kerckhoven Hans

Viool: Brouwers Dries, Dereymaeker Aag, Vernimmen Jeroen, De Vos Hans, Vanbrabant Olivia, Verlinden Marissa, Casteleyn Jolien

Altviool: De Roeck Steven, De Munter Katrien, Stuyck Lotte

Cello: Kruithof Jaap, Zutterman Laura

Contrabas: Taelman Maarten

Fluit: Van Eyndhoven Vera, Lelleu Daniella

Hobo: Jochems Griet, Matheyssens Bas

Klarinet: Van Hulle Hans, Beauprez Hannes

Fagot: Taira Kensuke, Charlet Japser

Hoorn: Van Camp Michiel, Vandingenen Sabine

Trompet: Boone Robby, Bavin Jeroen

Harp: Viegas Aurélie

Slagwerk: Ploegaerts Peter

Orgel: Bart Rodyns

Liesbeth Devos, sopraan De Belgische zangeres Liesbeth Devos heeft zich gevestigd als een stilistisch zeer veelzijdige sopraan. Volgend seizoen debuteert ze als Helena in A Midsummer Night’s Dream bij Opera Zuid en zingt ze verschillende concerten met Antwerp Symphony Orchestra, Slovenian Philharmonic Orchestra en Brussels Philharmonic. Samen met Jozef De Beenhouwer neemt ze Huberti liederen op. Haar acteer-, dans- en hoboopleiding maken Liesbeth tot een allround performer met een grote passie voor kamermuziek, opera, recitals met orkest en zelf geproduceerde projecten. Ze won de eerste prijs bij de Kurt-Leimer Wettbewerb (Zürich), was finalist van het Liedwettbewerb des Bayerischen Rundfunks (Bayreuth) en van de Wigmore Hall/Independent Opera Voice Fellowship. Liesbeth speelde rollen als Belinda (Dido en Aeneas), Galatea (Acis en Galatea), Zerlina (Don Giovanni), Euridice (Orfeo ed Euridice), Aci (Aci, Galatea e Polifemo), Vagaus (Juditha Triumphans), Despina (Così fan tutte), Lucia (Rape of Lucretia), Elvira (L’Italani in Algeri), Kate Pinkerton (Madama Butterfly), Marie (Guillaume Tell), 1st Niece (Peter Grimes) en Mrs Wordsworth (Albert Herring).Haar recente opname van Liesbesfrühling (liedjes en duetten van Clara en Robert Schumann) voor Phaedra CD werd wereldwijd geprezen. Liesbeth Devos was regelmatig te zien in de Munt, San Francisco Opera, Opera Ballet Vlaanderen, Opéra de Liège, La Fenice, Festival d’Aix en Provence, Brooklyn Academy of Music NY, Opéra de Rouen en Chateau Versailles. In concert zong Liesbeth Devos solopartijen met vele symfonische orkesten zoals het Gulbenkian Orchestra, het Amsterdam Sinfonietta, Les Arts Florissants, het Antwerp Symphonic Orchestra, het Brussels Philharmonic, het Orchestre de Dijon Bourgogne, de Boston Händel & Haydn Society, de Württembergische Philharmonie Reutlingen en de Slovenian Philharmonic Orchestra. Ze werkte samen met eminente dirigenten als William Christie, Suzuki Masaaki, Reinbert de Leeuw, Karel Deseure, Richard Egarr, Ivo Venkov, Gergely Madaras, Michaël Schönwandt, Rinaldo Alessandrini, Bo Holten, Bruno Bartoletti, Bart Van Reyn, Dirk Vermeulen en Leif Segerstam. Haar vertolking van Pergolesi’s Salve Regina in de VS werd geprezen door de Amerikaanse recensenten. Haar passie voor het lied en de poëzie maakt haar veelgevraagd voor kamermuziek. Ze zong Schönbergs 2e Strijkkwartet met het Taurus Quartet en verschillende programma’s met oa Het Collectief, Malibran Quartet en het Duitse Asasello kwartet. Op dvd is ze te zien in Death in Venice (La Fenice -Dynamic), L’inimico delle Donne (Opéra de Wallonie – Dynamic) en Guillaume Tell (Opéra de Wallonie – Dynamic). Haar cd-opnames zijn onder meer De Boeck Songs (Phaedra-cd), Bram Van Camps The Feasts of Fear and Agony (Fuga Libera), Liebesfrühling (Phaedra-cd) en The Children of the Sea (Phaedra-cd).

Denzil Delaere, Tenor studeerde in 2013 af aan koninklijk Conservatorium te Gent, waar hij zang volgde bij onder meer Marcos Pujol en Gidon Saks en waar hij de Solistenprijs in ontvangst mocht nemen. Hij vervolgde zijn opleiding aan de International Opera Academy (IOA) te Gent bij Guy Joosten maar was tegelijkertijd verbonden aan de prestigieuze Muziekkapel Koningin Elisabeth. Sedert zijn studietijd bouwt Denzil Delaere gestaag aan zijn opera repertoire, waaronder de rollen van: Mitridate (Mitridate, Re di Ponto), Ferrando (Cosi fan tutte), L’incredibile/L’abate (André Chénier), Percy (Anna Bolena) die hij in het kader van de producties aan het conservatorium van Gent instudeert. Met Don Ottavio in de Don Giovanni productie bij Zomeropera-Festival te Alden-Biesen liep Denzil Delaere voor de eerste keer echt in de kijker. Het levert hem onder meer een eerste samenwerking met de Munt op, die hem als cover voor Don Ottavio engageert. Aansluitend maakt hij zowel zijn huisdebuut bij de Opéra National te Montpellier: Capitaine Ricardo in Chérubin (Massenet) als bij Opéra royal de Wallonie te Luik eerst als Normanno in Lucia di Lammermoor, vervolgens als Gervais in een zelden uitgevoerde Manon van Auber. Zijn eerste Steuermann (Fliegende Holländer) zingt hij op uitnodiging van het Oberammergau-Festival. Naast bovengenoemde dirigenten, zong Denzil Delaere eveneens onder de leiding van Paolo Arrivabeni, Jean-Marie Zeitouni, Dmitri Jurowski, Andrew Greenwood, Korneel Bernolet, Clemens Heil, Gabriel Venzago, Olof Boma, Stefan Klingele, Alexander Joel, Jesús López Cobos, Tomas Netopil, Koen Kessels, Cornelius Meister, Antonini Fogliani, Fabio Biondi en Alejo Perez …Zijn grote affiniteit met het concert- en oratoriumrepertoire deelt hij van jongs af met “La Chapelle Sauvage” waarvan hij medeoprichter is. Het Ensemble spitst zich onder meer op uitvoeringen van Bachs Weihnachtsoratorium, Magnificat, Kaffeekantate en Missa Brevis toe. Op uitnodiging van het European Inter Voices Choir soleert Denzil Delaere dan weer in Bachs Matthäus Passion en met het Ensemble Apotheosis zingt hij de tenorpartij in Haydns Schöpfung. Ook de 20ste-eeuwse en hedendaagse componisten waaronder Olivier Messiaen, Alban Berg, Wolfgang Rihm, John Cage en de Belgen Wim Henderickx, Benjamien Lycke (in wiens wereldcreatie ‘Acubens’ Denzil Delaere een hoofdrol zong) en Joris Blanckaert, genieten naast vele anderen zijn interesse.

Kris Belligh, Bas-Bariton Geboren en getogen in België, besloot Kris Belligh zijn studies achtereenvolgens verder te zetten aan de Londense “Guildhall School of Music and Drama” en de Royal Scottish Academy, waar hij een speciale opera-opleiding genoot. Hij vervolmaakte zich onder meer via master classes bij enkele beroemde zangers als Dame Felicity Lott, Sir Thomas Allen, Elly Ameling, Graham Johnson, Malcolm Martineau en Emma Kirkby. 
Hij ontving een “grant” van het “Pacific Music Festival” (Japan), waar hij onder de leiding van Nicholas McGeegan en Michael Tilson Thomas aan concerten deelnam. Ondertussen bouwde Kris Belligh een breed repertorium uit. Hij weet zowel in werken uit de barok, klassieke en (vroeg) romantische periode als in hedendaagse muziek te overtuigen. Uiterst multi-disciplinair geschoold schuwt hij het operette- noch het musical-repertoire. Zo zong hij in de operettes The Zoo en Cox & Box van Sullivan en vertolkte Higgins, de hoofdrol uit My Fair Lady. Daarnaast werkt hij regelmatig mee aan muziektheaterproducties, waarbij hij recentelijk deelnam aan Kurt Weills Dreigroschen-Oper als Peachum. In het kader van de Olympische Spelen te Londen verleende hij zijn medewerking aan de mini-opera “Zatopek” (met Liverpool Philharmonic en geproduceerd door BBC 3). Tijdens het huidige seizoen (2021-2022) keert Kris Belligh terug naar de Munt, onder meer in de rol van Bolten in Kinderen der Zee van Lodewijk Mortelmans en als Der Polizeikommissar en Ein Diener in de herneming van Alban Bergs Lulu (beide producties onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu). Bij Opera Vlaanderen zal hij aantreden als Don Iñigo (roldebuut) in L’heure espagnole van Maurice Ravel. Nog meldenswaaardig is zijn medewerking in de rol van Viridis in Raf Vandermeulens nieuwste opera Tropenliefde. De afgelopen seizoenen werkte Kris Belligh mee aan Capriccio (Diener) en aan Het sluwe vosje (Lapak) bij de Munt te Brussel, waar hij eerder in Daphne en Traviata zijn opwachting maakte en prompt door regisseur Andrea Breth voor een rol in De Speler van Prokofiev naar de nationale opera en ballet Amsterdam gehaald werd. Noemenswaardig zijn z’n debuut bij Opera Vlaanderen in de wereldcreatie van Hèctor Parra’s nieuwe Opera Les Bienveillantes (Peter Rundel/Calixto Bieito), zijn vertolking van Thomas Brown in The Zoo bij Odegand Festival, en zijn medewerking aan de zogeheten “Bernstein Centenary concert performances of West Side Story” in Rome, met de Accademia Santa Cecilia onder de muzikale leiding van Maestro Antonio Pappano. Met deFilharmonie (nu ASO) nam hij onder de muzikale leiding van Martyn Brabbins deel aan concerten inclusief een live CD-opname van Peter Benoits opus magnum De Schelde.

Hans Van Kerckhoven, viool Kreeg zijn eerste vioollessen aan de muziekacademie te Wijnegem. Op zeventienjarige leeftijd trok hij naar het Rotterdams Conservatorium, waar hij studeerde in de vioolklassen van Vaclav Novak, Jean-Jacques Kantorow en Olga Martinova. Ook volgde hij er masterclasses bij Zakhar Bron. Tussen 1996 en 1999 behaalde hij er cum laude de diploma’s Docerend Musicus, Uitvoerend Musicus en Kamermuziek. Hans nam deel aan masterclasses bij gerenommeerde violisten als Zakhar Bron, Joshua Epstein en Clemens Quatacker. Gedurende de ‘Holland Music Sessions’ te Alkmaar kreeg hij vioollessen van Igor Oistrach en Herman Krebbers. Tijdens het “Pablo Casals Festival” te Prades (Frankrijk) volgde hij les bij o.a. Leonidas Kavakos en Wladimir Mendelssohn. Hans Van Kerckhoven won een zilveren medaille op het “Concours International pour jeunes Solistes Europeéns” te Luxemburg. In december 1996 won hij de audities voor ‘Jonge Solisten’ in de Rotterdamse Doelen en speelde er live voor de radio een concert. Daarna won hij de ‘Erasmus Solist Award 1998’, een prijs uitgereikt door de Stichting Vrienden van het Rotterdams Conservatorium. Als winnaar concerteerde hij met orkest in de Grote Zaal van de Doelen. Hij werd finalist van het “Concours voor Jonge Musici” in het Amsterdamse Concertgebouw. In 2005 werd hij met Trio Energico Laureaat van het kamermuziekconcours van Almere. Hij speelde ontelbare concerten als concertist, solist, kamermusicus en als concertmeester in een uitgebreid repertoire, gaande van barok tot hedendaagse muziek. Als gewaardeerd solist vertolkte hij met diverse orkesten concerti van Vivaldi, Bach, Mozart, Bruch, Lalo, Tsjaikovski, Dvorak, Mendelssohn, Saint-Saëns en Sibelius. Twee succesvolle concerttournees doorheen de VS bleven niet onopgemerkt. Solo-optredens waren te beluisteren tijdens het Festival van Vlaanderen, het Mendelssohnfestival te Wageningen, het Gergievfestival te Rotterdam, het Pablo- Casalsfestival in Prades (Frankrijk), het Belcantofestival te Dordrecht, het Klarafestival in het PSK Brussel, het Festival der Voorkempen,… Verder maakte hij diverse radio- en televisieopnames in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, de Verenigde Staten en Malta. Hij speelde recitals in prestigieuze zalen zoals de Muziekcentra van Eindhoven, Enschede en s’Hertogenbosch, De Doelen Rotterdam, … Als concertmeester is hij verbonden aan Laurens Bachorkest in Rotterdam. Hij is eerste violist bij Emanon, Ars Longa en Trio Energico, en verleent zijn medewerking aan ensembles als Prometheus, Elixir d’Anvers, Sexteto Tanguedia, I Justiani (met Anne Cambier) en het Walter Boeykens- ensemble. Hij werkte samen met dirigenten als Valery Gergiev, Antonio Pappano, Guiliano Carella en vele anderen. Hij bespeelt een instrument uit 1750 van de Napolitaanse vioolbouwer Nicolo Gagliano.

Klavierspeler Bart Rodyns Na op jonge leeftijd o.a. de prijzen Pro Musica, Jos Van Looy, Victor Van Hemel, medaille van de Stad Lier, laureaat Ottoboni,… ontvangen te hebben studeerde Bart Rodyns bij D. Van Handenhoven orgel. Daarna vervolgde hij z’n studies aan de conservatoria te Antwerpen & Maastricht bij D.de Rooij, H. Leenders, J.Verdin en M.Verheggen. Met grootste onderscheiding werd hij “Master of Music”. Hij won herhaaldelijk verschillende (inter)nationale wedstrijden te Birmingham (UK), Leiden (NL), Brussel, Halle, Kortrijk… Hij maakte opnames voor de Belgische, Duitse, Nederlandse, Franse, Deense, Zwitserse, Sloveense en Praagse radio en werd genomineerd voor Klara’s muziekprijzen 2010. In 2014 werd hem een ‘gouden label’ uitgereikt. Zijn concertcarrière bracht hem in de meeste landen van Europa en de USA. In maart 2017 ontving hij de Cultuurprijs van de Stad Lier vanwege zijn bijzondere verdiensten op het gebied van Cultuur. Bart Rodyns is artistiek leider en klavierspeler van Euterpe Baroque Consort. Dit inmiddels befaamde ensemble brengt barokmuziek op historische instrumenten. Hij wekte ook het historisch flexibele ensemble ‘The Party’ (1860) weer tot leven met in de erg originele bezetting drukwindharmonium. Met pianist Nicolas Callot vormt hij een Harmonium-Piano duo. Hij is een veelgevraagde solist/gastmuzikant bij oa Les Muffatti, Oltremontano, Utopia, BachPlus, InAlto, Brussels Philharmonic, Vlaams Radiokoor, Osiris Brass, Symfonieorkest Vlaanderen, Antwerp Symphony Orchestra,… Vanaf September 2019 werd Bart Rodyns aangesteld als Professor/Hoofdvakdocent Orgel, Klavecimbel en Harmonium aan Fontys Hogeschool: Academy of Music te Tilburg. In juni 2020 werd hij benoemd als titularis-organist van de monumentale Sint-Pauluskerk te Antwerpen. Hij bespeelt er het unieke historische Van Haeghen (1654)/ Forceville (1730)/ Delhaye (1824) Orgel, waarschijnlijk het belangrijkste oude instrument uit de Zuidelijke Nederlanden. Bovendien neemt hij er sinds november 2021 de uitdagende taak als muziekdirecteur op zich. Meer Info: www.bartrodyns.com

U hoeft geen plaatsen te reserveren maar kom goed op tijd!

 

Deel deze activiteit

Facebook Twitter

Praktische info

Date:

15 augustus 2022 | 10:30