Muziek 12 november 2021 | 20:00 - 22:00

Studium Chorale & Ensemble The Party presenteren….

Muziek schenkt troost op momenten van verdriet en herdenken.

Het Nederlandse Studium Chorale brengt in kleine bezetting van acht zangers een programma rond het overbekende Requiem van Gabriel Fauré met het Belgische ensemble The Party. Met vier strijkers en harmonium krijgt Fauré’s meesterwerk een intieme kleur, aangepast aan de huidige bijzondere omstandigheden.

Naast het Requiem en ‘Cantique de Jean Racine’ van Fauré, staat ook Saint-Saens met ‘O salutaris hostia’, ‘Ave Maria’ en ‘Ave Verum’.

We stellen aan u voor:

Studium Chorale (Nederland):

is sinds 2005 actief als professioneel kamerkoor. De producties worden geleid door artistiek leider Hans Leenders of gespecialiseerde gastdirigenten. Het koor werd in 1972 opgericht en behoort tot de toonaangevende kamerkoren in Nederland. De bezetting van Studium Chorale varieert van acht tot zestig zangers al naar gelang de eisen die het repertoire stelt. De zangers zijn afkomstig uit Nederland, Vlaanderen en Duitsland. Het zeer brede repertoire omvat vijf eeuwen koorcultuur, van polyfonie uit de Renaissance tot de nieuwste opdrachtwerken. Het koor verzorgde wereldpremières van composities van Henry Delnooz, Jean Lambrechts, Ton de Leeuw, Jo van den Booren, Lowell Dijkstra, Jeanne Demessieux, Daan Manneke, Roderik de Man, Marijn Simons, Hans Leenders, Vic Nees, Andries van Rossem en Niels Rønsholdt. Studium Chorale werkt geregeld samen met ensembles en orkesten zoals Ensemble 88, Florilegium Musicum, de Nieuwe Philharmonie Utrecht, de Staatsphilharmonie Nürnberg en philharmonie zuidnederland, en met talrijke vocale en instrumentale solisten. Afgelopen jaren werd het ensemble geleid door de gastdirigenten Ed Spanjaard, Steffen Schreyer, Erik Van Nevel, Andrew Parrott, Paul Goodwin, Johannes Leertouwer, Marcus Bosch en Reinbert de Leeuw. Het koor bracht cd’s uit met muziek Marcus Teller, Daan Manneke, Jan Welmers en Niels Rønsholdt. Concerten van Studium Chorale zijn regelmatig (live) te beluisteren via Radio 4 en L1. Het koor is cultuurplaninstelling van de Provincie Limburg en de Gemeente Maastricht.

Hans Leenders:

is artistiek leider van professioneel kamerkoor Studium Chorale en vocaal ensemble Cantatrix uit Friesland. Tevens dirigeert hij het Basilicakoor, Basilica Consort en Schola Cantorum van de Onze Lieve Vrouwe basiliek. Hij is hoofdvakdocent orgel en hoofdvakdocent koordirectie aan het Conservatorium Maastricht, en was jarenlang gastdocent voor gregoriaans aan de Folkwang-Universität der Künste Essen. Als docent koordirectie was hij 15 jaar verbonden aan de Kurt Thomas-dirigentencursus en tevens oprichter van de Studium Chorale Masterclass voor jonge koordirigenten. Gastdirecties o.m. bij het koor van de Sloveense Philharmonie, Cappella Amsterdam, Groot Omroepkoor, Europa Cantat en vele Europese conservatoria. Orkestproducties met Philharmonie Zuidnederland, Symfonieorkest Vlaanderen, Concerto d’Amsterdam, Florilegium Musicum, Apollo Ensemble en Ensemble ’88, gespecialiseerd in hedendaagse muziek. Als componist van met name vocale muziek, profileert hij zich de laatste jaren steeds meer. Met name te noemen zijn Patina, een muzikale theatervoorstelling voor koor en slagwerk, de Missa in Simplicitate voor zang en strijkers, een nieuw Requiem voor de Nederlandse kerkprovincie en De Veertien Stonden, een oratorium voor twee orgels en koor op tekst van Guido Gezelle. Hans Leenders is cantor-organist van de OLV basiliek te Maastricht (Séverin 1652 en Möseler 1765) en titulair-organist van de Kopermolen te Vaals (Hilgers 1765) en artistiek adviseur van beide concertseries. (L’Europe & l’Orgue en Marktconcerten Kopermolen)

Ensemble The Party:

“…vanaf midden jaren 1860. In de lente en de herfst trekt de groep musici rond Mr. en Mme. Lemmens-Sherrington (ook wel ‘party’ genoemd), telkens voor een periode van ongeveer zes weken rond, om zowat elke avond op te treden in de Engelse provincies. Soms zijn er twee concerten op één dag, met verschillende programma’s… ”

Het hedendaagse ‘The Party’ spiegelt zich aan dit muzikale gezelschap dat in de jaren 1860 furore maakte in Engeland, toen met klinkende namen als  o.a. violist Henry Vieuxtemps, contrabassist Giovanni  Bottesini, Harmoniumspeler Jacques-Nicolas Lemmens, en diens vrouw Helen Sherrington, een beroemde sopraan in die tijd. Vandaag brengen Hendrickje van Kerckhove, Bart Rodyns, Eliot Lawson en Lode Leire deze ‘Party’ weer tot leven. De erg originele bezetting met drukwindharmonium is daarbij het vertrekpunt.

De basis van The Party en van dit project is dus geheel historisch. In de 19e eeuw was het gebruikelijk muziek te bewerken voor een aangepaste bezetting om zo een trouw publiek te laten genieten van bekende aria’s, melodieën of om orkestrale werken ook binnen de huiskamer verder te laten leven.

Recent hoogtepunt van deze groep zijn de twee live uitgezonden concerten vanuit het Concertgebouw Brugge en een pas uitgebrachte CD (label ZeD Classics) die inmiddels volledig uitverkocht is…

Bart Rodyns (historische klavieren):

Na op jonge leeftijd o.a. de prijzen Pro Musica, Jos Van Looy, Victor Van Hemel, medaille van de Stad Lier, laureaat Ottoboni,… ontvangen te hebben studeerde Bart Rodyns bij D. Van Handenhoven orgel. Daarna vervolgde hij z’n studies aan de conservatoria te Antwerpen & Maastricht bij D.de Rooij, H. Leenders, J.Verdin en M.Verheggen. Met grootste onderscheiding werd hij “Master of Music”.

Bart won herhaaldelijk verschillende (inter)nationale wedstrijden te Birmingham (UK), Leiden (NL), Brussel, Halle, Kortrijk… Hij maakte opnames voor de Belgische, Duitse, Nederlandse, Franse, Deense en Praagse radio en werd genomineerd voor Klara’s muziekprijzen 2010. In 2014 werd hem een ‘gouden label’ uitgereikt. Zijn concertcarrière bracht hem in de meeste landen van Europa en de USA. In maart 2017 ontving hij de Cultuurprijs van de Stad Lier vanwege zijn bijzondere verdiensten op het gebied van Cultuur.

Bart Rodyns is artistiek leider en klavierspeler van Euterpe Baroque Consort. Dit ensemble brengt barokmuziek op historische instrumenten.  Recentere hoogtepunten zijn o.a. 2 programma’s tijdens ‘Iedereen Klassiek’ (Klara, Brugge), openingsconcert van Het Festival van Vlaanderen, Klara in ’t Paleis, Klara in Izegem,… In 2015 verscheen hun debuut-CD met Orgelconcerti van G.F. Handel en M. Corrette. Vlak erna was er de CD-release met onuitgegeven muziek van Lierse kapelmeesters (i.o. Festival van Vlaanderen, Label Phaedra). Daarnaast richtte hij met tenor Jan Van Elsacker het ensemble Il Trionfo op en werkt hij vast samen met het vermaarde oude muziek-ensemble Oltremontano onder leiding van Wim Becu. Eind 2013 wekten Hendrickje van Kerckhove, Bart Rodyns, Eliot Lawson en Lode Leire het historische ensemble ‘The Party’ (1860) weer tot leven met in de erg originele bezetting drukwindharmonium. Recentere hoogtepunt van deze groep waren de 2 Live uitgezonden concerten vanuit het concertgebouw Brugge en een pas uitgebrachte CD (ZeD Classics). Bovendien vormt hij met pianist Nicolas Callot een Harmonium-Piano duo waarmee hij een integrale C. Franck opname maakte (Enigma Records), daarna verscheen bij Warner Classics “Clara’s Heart” met muziek van Clara/Robert Schumann en J. Brahms.

Daarnaast werkt(e) hij regelmatig met Les Muffatti, Utopia, BachPlus, InAlto, Brussels Philharmonic, Vlaams Radiokoor, Osiris Brass, Symfonieorkest Vlaanderen, Antwerp Symphony Orchestra,…  Bart streeft ernaar om elke muziekstijl zoveel mogelijk uit te voeren op historische instrumenten en is een “klavierspeler” in de brede zin van het woord. Hiervoor doet hij dikwijls beroep op zijn eigen instrumentarium van inmiddels 21 (historische) klavierinstrumenten: klavecimbels, harmoniums, kistorgels, celesta’s,… Zijn repertoire omvat muziek van de renaissance tot hedendaagse muziek met o.a. de integrale orgelwerken van F. en L. Couperin, J. Pachelbel, C. PH .E. Bach, J. Brahms en F. Liszt en alle orgelconcerti van G.F. Haendel. Meermaals was Bart solist met gerenommeerde orkesten met werken van o.a. Haendel, Brahms, Haydn, Salieri, Mozart, Bach, Corrette, Poulenc…

September 2019 werd Bart Rodyns aangesteld als Professor/Hoofdvakdocent Orgel, Klavecimbel en Harmonium aan Fontys Academy of Music te Tilburg. Recent werd hij benoemd als titularis-organist van de monumentale Sint-Pauluskerk te Antwerpen. Hij bespeelt er het unieke historische Van Haeghen (1654)/ Forceville (1730)/ Delhaye (1824) Orgel, waarschijnlijk het belangrijkste oude instrument uit de Zuidelijke Nederlanden.

Interesse? Kaartjes? mail naar info@eubc.be

Surf zeker ook eens naar www.bartrodyns.com

Deel deze activiteit

Facebook Twitter

Praktische info

Date:

12 november 2021 | 20:00 - 22:00