Publicaties

juni 2018

Muziek in Sint Paulus: juni

Ekaterina Romanova was tijdens het afgelopen jaar meermaals te gast in Sint-Paulus.

Ze zong dit jaar in Sint-Paulus de altsolopartijen in de Krönungsmesse (W.A. Mozart) en in de Harmoniemesse (J. Haydn) en is lid van de Camerata, het professionele kamerkoor dat de orkestmissen in Sint-Paulus extra luister geeft.

Haar selectie voor de Kon. Elisabethwedstrijd ging dit jaar niet onopgemerkt voorbij.

Download deze publicatie

juni 2018

Orkestmis Sacramentsdag

Toen Joseph Haydn op 70-jarige leeftijd, in 1802, de laatste van zijn 6 grote missen voltooide (in totaal schreef hij er 14), was hij een cultuuricoon in heel Europa. Haydn was zijn carrière begonnen binnen het traditionele patronagesysteem van de Oostenrijkse Barok.

Het betekende dat hij aanvankelijk bij het keukenpersoneel werd ondergebracht. Aan het eind van zijn leven, binnen de opkomende Romantiek, was Haydn echter een vrij man. Hij diende de prinselijke Esterhazy familie vanaf 1761 als Kapellmeister, werd Oberkapellmeister in 1766 en schreef gedurende 25 jaar inquasi-isolatie een berg symfonieën, kamer- en klaviermuziek én meer dan 100 werken voor het instrument van prins Nikolaus, de ‘baryton’ (een viola da gamba met 6 snaren).

Download deze publicatie

mei 2018

Hoogfeest voor Pinksteren

De grootmeester van de Duitse barok deed er meer dan twintig jaar over om zijn ‘Hohe Messe’ te voltooien. Dit gegeven is op zichzelf al bijzonder, gezien de gewoonte van de componist om enorme hoeveelheden muziek af te werken op zeer korte tijd.

Zo is het bekend dat hij tussen 1723 en 1729 ongeveer 300 cantates produceerde. De mis is ook de laatste compositie die Bach afwerkte voor zijn overlijden, een echte zwanenzang. Dit doet sterk vermoeden dat de componist er zelf een grote inhoudelijke en muzikale betekenis aan toekende.

De mis is wellicht ook het eerste werk van Bach dat herkend werd door de critici en onderzoekers als een uitzonderlijk muziekstuk; in 1817 reeds beschreef de criticus en uitgever Hans-Georg Nägeli de mis in si-klein als “het grootste muziekwerk van alle tijden enalle volkeren”.

Download deze publicatie

mei 2018

Muziek in Sint Paulus: mei

Sarah Van Mol groeide op in een muzikale familie. Ze studeerde piano en orgel en ontdekte daaruit haar liefde voor zang. In 2001 voltooide ze haar masteropleiding aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen: zang in de klas van BernadetteDegelin, schriftuur in de klas van Peter Thomas.

Masterclasses volgde ze bij Robert Alderson, Susan Roper, Guy de Mey en Gidon Saks. Als soliste kan je haar regelmatig horen bij uitvoeringen van het ‘Stabat Mater’ van Pergolesi, ’The Messiah’ van H ndel, de ‘Johannes-Passion’ van Bach en het ‘Requiem’ van Fauré. Verder zong ze ook de ‘Matthëus-Passion’ en het ’Weihnachtsoratorium’ van Bach, het ‘Requiem’ van Brahms en Vic Nees, het ‘Stabat Mater’ van Scarlatti en Dvorak, allerhande missen van Mozart en de rol van Juliette in de operette ‘Der Graf vonLuxemburg’ van F. L har.

Download deze publicatie

april 2018

Muziek in Sint Paulus: april

Ilse Barbaix startte haar muzikale studies aan de stedelijke academie voor muziek, woord en dans van Gentbrugge.

Op 18-jarige leeftijd vervolgde ze haar opleiding aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel, waar ze hobo studeerde in de klas van Paul Dombrecht en Jan Maebe, en lessen Engelse hoorn kreeg bij Alex van Beveren.

In juni 2001 behaalde ze daar haar Meesterdiploma voor de moderne hobo. In september 2003 keerde ze weer naar datzelfde conservatorium om zich te verdiepen in
de historische uitvoeringspraktijk en studeerde er barokhobo, eveneens bij Paul Dombrecht.

Download deze publicatie

april 2018

Hoogfeest van Pasen

‘Papa Haydn’: het is een bijnaam die de componist al meer dan twee eeuwen vergezelt – en die veel vertelt over de man en de musicus. De mensen hielden van hem.

De koosnaam werd hem toebedeeld door de mensen die onder zijn leiding werkten aan het hof van Esterhazy, lang voor hij een oude man was. Hij zorgde voor hen, was bekommerd om hen, droeg hen in zijn hart. Hij was één van hen. Maar hij was ook meer dan dat, dat wisten ze. De nederige, vlijtige, zorgzame man was een genie die veel deed om zijn eigen tijd vorm te geven en de toekomst diepgaand te beïnvloeden.

Het predicaat ‘vader van’ wordt hem veel toegewezen: tot op vandaag is Haydn bekend als ‘vader van de symfonie’, ‘vader van het strijkkwartet’ en ‘vader vande klassieke sonate’.

Download deze publicatie

maart 2018

Muziek in Sint Paulus: maart

Contratenor Bart Uvyn vatte vanaf zijn 6e levensjaar zijn muzikale studies aan in de gemeentelijke muziekschool te Destelbergen. Hij volgde er viool en zang. Sinds 1995 zong  hij bij het Gentse kathedraalkoor Schola Cantorum o.l.v. kanunnik Micha l Ghijs en Filip Martens.

In 2003 vatte hij zijn zangstudies als contratenor aan in het Lemmensinstituut te Leuven waar hij in 2008 als ‘master in de muziek-zang’ afstudeerde bij Dina Grossberger en Dirk Snellings (Capilla Flamenca). Nadien specialiseerde hij verder in de oude muziek aan het Lemmensinstituut en aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag binnen het kader van het Erasmusproject. Hij kreeg er les van Peter Kooij, Michael Chance, Rita Dams en Jill Feldman. Verder volgde hij masterclasses bij Alexander Oliver, Zeger Vandersteene, Udo Reinemann en Jeannette Fischer.

Download deze publicatie

februari 2018

Muziek in Sint Paulus: februari

Aansluitend bij de gebedsdienst van vandaag staan ook de orgelwerken in het thema van Lichtmis.

Bij de opdracht van Maria in de tempel erkent de oude Simeon Jezus als het licht voor alle volken. Daarbij zingt hij een hymne uit (Luc.2, 29-32) die bekend staat als het Canticum Simeonis: Laat nu, Heer, uw dienaar in vrede heengaan. Nu Simeon de Heiland heeft gezien, kan hij in vrede sterven.

Vele componisten hebben deze tekst op muziek gezet, meestal gekoppeld aan het Magnificat, de lofzang van Maria.

Download deze publicatie

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

We verzenden een wekelijkse nieuwsbrief met activiteiten en informatie over Sint Paulus.

Inschrijven